Legendarne okręty i jachty

Dar Pomorza

Data wodowania - 12.10.1909
Port macierzysty - Gdynia
Armator - Centralne Muzeum Morskie
Lata eksploatacji - 1909 - 1982
Prędkość maksymalna - największa osiągnięta pod żaglami - 17 węzłów
Wyporność - 2500
Załoga - 190 (w tym 150 kadetów)
Typ - fregata

Historia Daru Pomorza zaczyna się w hamburskiej stoczni, skąd w 1909 roku wypływa fregata "Prinzess Eitel Friedrich" - statek szkolny zamówiony przez niemiecką marynarkę handlową. Po I wojnie światowej zostaje przejęty przez Francuzów, którzy nadają mu nazwę "Colbert". W 1929 roku Pomorski Komitet Floty Narodowej dokonuje zakupu żaglowca, który ma zastąpić wysłużony bark "Lwów". Po odbiór i oprowadzenie żaglowca do Gdyni oddelegowany zostaje kapitan Konstanty Maciejewicz. Nazwa żaglowca związana jest akcją zbiórki funduszy na jego zakup przez społeczeństwo Pomorza. Polską banderę po raz pierwszy podnosi na fregacie minister Eugeniusz Kwiatkowski.

W lipcu 1930 roku Dar Pomorza wypływa w pierwszy szkoleniowy rejs. Żaglowiec zapisał się w historii jako pierwszy polski statek, który opłynął dookoła świat. Miało to miejsce w latach 1934 - 1935. Jednym z największych sukcesów "Daru Pomorza" było zwycięstwo podczas Operacji Żagiel w 1972 roku. Pod dowództwem kpt. ż. w. Kazimierza Jurkiewicza "Dar" najszybciej przepłynął trasę Solent - Skaw. Cztery lata później żaglowiec brał udział w regatach upamiętniających 200-lecie podpisania Deklaracji Niepodległości w USA. W ostatni, szkolny rejs "Dar Pomorza" popłynął w 1981 roku do Finlandii. Żaglowiec przebył łącznie pół miliona mil morskich - odległość równą 25 rejsom dookoła świata. W 1983 roku otwarto na Darze muzeum.
A+  A-