Legendarne okręty i jachty
Horyzont II
Data wodowania - 1999 r.
Port - Gdynia
Firma - Akademia Morska w Gdyni
Wyporność - 12
Ilość załogi - 16 + 40
Rodzaj - statek szkoleniowo-badawczy
Budowany początkowo jako specjalistyczny żaglowiec ekspedycyjny służący do zaopatrywania stacji polarnych. Na dwóch bramowych masztach miał zdalnie rozpinać 3 usztywnione żaglopłaty, a w rufowej wnęce zabierać kontenery ładunkowe, mieszkalne lub wyposażone jak laboratoria badawcze.
Zamówienie ulokowano w gdańskiej Stoczni Wisła, gdzie w maju 1992 roku wodowano kadłub, niestety nie udało się zgromadzić środków na dalszą budowę.
Po 7 latach, na nieukończony żaglowiec, zwrócono uwagę w gdyńskiej Akademii Morskiej. Budowę, wg. nowego projektu kontynuowano w Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego. Statek, już jako Horyzont II, został powtórnie zwodowany w 1999 r., podniesienie bandery nastąpiło 27 kwietnia 2000 r.
Horyzont II jest nowocześnie wyposażonym statkiem szkolnym dla studentów Akademii Morskiej - nawigatorów, mechaników i elektryków. Do ich dyspozycji są: mostek nawigacyjny i zespół napędowy najnowszej generacji, sala wykładowa oraz centrum komputerowe. Dzięki kontenerom-laboratoriom może służyć także jako jednostka badawcza.
Statek regularnie wykorzystywany jest przez Polską Akademię Nauk do rejsów zaopatrzeniowych na Spitsbergen, połączonych z wymianą ekip naukowych na polskiej stacji polarnej. W 2000/2001 r. odbył także rejs na stację antarktyczną im. Henryka Arctowskiego.
Zamówienie ulokowano w gdańskiej Stoczni Wisła, gdzie w maju 1992 roku wodowano kadłub, niestety nie udało się zgromadzić środków na dalszą budowę.
Po 7 latach, na nieukończony żaglowiec, zwrócono uwagę w gdyńskiej Akademii Morskiej. Budowę, wg. nowego projektu kontynuowano w Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego. Statek, już jako Horyzont II, został powtórnie zwodowany w 1999 r., podniesienie bandery nastąpiło 27 kwietnia 2000 r.
Horyzont II jest nowocześnie wyposażonym statkiem szkolnym dla studentów Akademii Morskiej - nawigatorów, mechaników i elektryków. Do ich dyspozycji są: mostek nawigacyjny i zespół napędowy najnowszej generacji, sala wykładowa oraz centrum komputerowe. Dzięki kontenerom-laboratoriom może służyć także jako jednostka badawcza.
Statek regularnie wykorzystywany jest przez Polską Akademię Nauk do rejsów zaopatrzeniowych na Spitsbergen, połączonych z wymianą ekip naukowych na polskiej stacji polarnej. W 2000/2001 r. odbył także rejs na stację antarktyczną im. Henryka Arctowskiego.